Ceaikovski

Nina Berberova

Ceaikovski

Humanitas, Critică De Artă, Muzică / Colectia: Contrapunct

Embed:

Muzica impune, inainte de toate, o tacere respectuoasa in care s-o asculti. Dar dupa ce-ai ascultat-o - sau inainte s-o cunosti - cuvintele te pot apropia mai mult de ea. Seria Contrapunct a ales cuvintele cele mai nimerite: documente despre compozitori, carti ale marilor scriitori si fine analize muzicologice. A doua zi, la Taneiev, a cantat pentru prima oara Simfonia a VI-a. Se aflau toti acolo. Rahmaninov asculta, cu capul sprijinit intr-o mana, fara sa scape din ochi fata lui Ceaikovski. Ii placea sa-l observe cand acesta nu-l vedea. Odata, la Teatrul Mare, l-a vazut (cand el credea ca nimeni nu-l privea) complet diferit, fara masca, si de atunci cauta sa regaseasca pe chipul sau calm si amabil cealalta expresie: oboseala, disperare, chin. [...] In pofida tacerii lor, el stia ca simfonia aceasta era cel mai bun lucru pe care-l scrisese. Nu pentru ca era ultima lui lucrare, nu pentru ca de-a lungul unor ani lungi voise sa raspunda - pentru sine - unor intrebari dureroase la care raspunsese in sfarsit, nu pentru ca aceasta simfonie cuprindea toata durerea, tot delirul care era in el, pentru ca acum era golit, ca si cum i s-ar fi smuls sufletul, ci pentru ca aceasta muzica era - mai mult ca niciodata - el insusi, carne din carnea sa, sange din sangele sau. Erau bataile inimii lui, suspinele lui.. Aceasta muzica era o realitate, iar el, pe langa ea, nu era decât o iluzie. (Nina Berberova)

traducere din franceza de Anca Teodorescu

Info
Nina Berberova
Detalii produs
Nina Berberova
Nina Berberova

S-a nascut la Sankt Petersburg in 1901. In 1925 emigreaza in Franta si, de aici, in 1950, in Statele Unite. A fost profesoara de literatura rusa la Universitatea din Philadelphia, publicand in paralel articole de critica si istorie literara, povestiri, biografii.

Comentarii

Publică un comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.