Editura Humanitas

Roxana Eichel, Critica regăsirii

Matei Călinescu, Virgil Nemoianu și Toma Pavel – dialogul contextelor românești și transnaționale

Din categoriile eseistică, istorie

În colecția Ebook

EBOOK > epub

„Trebuie remarcat din capul locului că Roxana Eichel alege calea regală a confruntării spațio-temporale, impunându-și o limitare drastică a evadărilor în zona biograficului, cel care aduce, de regulă, timpul și spațiul laolaltă. Investigația Roxanei Eichel vrea să se mențină deasupra ispitelor conjuncturalului, pe care ni le livrează de regulă mărturisirile proprii sau mărturiile altora, preferând decriptarea semnelor destinului din înseși textele teoretice și critice pe care le scriu protagoniștii scenariului pe care autoarea îl explorează. Șarjând un pic, din motive euristice, aș zice că, pentru Roxana Eichel, Matei Călinescu, Virgil Nemoianu și Toma Pavel nu pleacă din România, ci din teoria literară românească, și nu ajung în Statele Unite, ci în comparatistica transatlantică.“ – LIVIU PAPADIMA

„Studiul Roxanei Eichel arată cât de pasionantă poate fi arheologia ideilor dacă e practicată cu inteligență și cu preocupare pentru mobilitatea contextelor în care oamenii și lecturile circulă, mai ales în (post)modernitate. Critica regăsirii reia un subiect discutat doar superficial până acum, deși deseori la îndemână în conversația intelectuală curentă: „teoria românească în exil“ (mai precis, cărțile lui Matei Călinescu, Virgil Nemoianu, Toma Pavel). Roxana Eichel întâmpină cu ironie generalizările și narațiunile fondatoare pe această temă și oferă, în schimb, argumente pentru o regândire a determinărilor complexe între biografie și operă, individ și școală de gândire, consecvență și ispita noului. O admirabilă demonstrație despre cum se face teoria literară.“ – OANA FOTACHE

„Cartea scrisă de Roxana Eichel ne oferă o imagine convingătoare a culturii universitare românești în anii ’60, precum și a rațiunilor pentru care, la strângerea ideologică din anii ’70, mulți tineri intelectuali și-au părăsit țara. Excelent informată, atentă și la imaginea de ansamblu, și la detalii, scrisă pe un ton limpede și prietenos, Critica regăsirii înțelege și face înțeles felul în care Matei Călinescu, Virgil Nemoianu și eu însumi am încercat, și poate din când în când am reușit, să coordonăm experiența culturală din România cu valurile de curente critice din Vest. Îi sunt profund recunoscător.“ – TOMA PAVEL

Despre Roxana Eichel

ROXANA EICHEL (n. 1985) este asistent universitar în cadrul Departamentului de studii literare, Facultatea de litere, Universitatea din București. Din 2017 este doctor în filologie, specializarea teoria literaturii (titlu obținut la Universitatea din București). Roxana Eichel a lucrat ca asistent de cercetare în cadrul proiectului MARIS (Migration and Reshaping Identities in Romanian Travel Writings, 1960–2010) al C.I.S.C.E.R. „Tudor Vianu“ din București, iar în prezent este implicată într-un proiect european de cercetare în domeniul crime fiction (DETECt – Detecting Transcultural Identity in European Popular Crime Narratives, în cadrul programului Horizon 2020 al U.E.). A publicat recenzii și articole științifice în reviste de specialitate (Observator cultural, Verso, Infinitezimal, Euresis, Dacoromania Litteraria) și volume colective din țară și străinătate (ex. Dus-întors. Rute ale teoriei literare în postmodernitate, e-book, ed. Oana Fotache, Magda Răduță, Adrian Tudurachi, Editura Humanitas, 2016; Le Comparatisme comme approche critique. Local et mondial: circulations / Local and Global: Circulations, Tome 5: Local et mondial: circulations / Local and Global: Circulations, ed. Anne Tomiche, Classiques Garnier, Paris, 2017).

Alte Detalii
  • Categorie: carte
  • Titlu: Critica regăsirii
  • Subtitlu: Matei Călinescu, Virgil Nemoianu și Toma Pavel – dialogul contextelor românești și transnaționale
  • An apariție: 2020
  • Format: EPUB
  • ISBN: 978-973-50-6692-5-X
  • Colecție: Ebook
  • Domeniu: eseistică, istorie
  • Autor: Roxana Eichel

Noi apariții

Author spotlight

C.S. Lewis

pagina autorului

CLIVE STAPLES LEWIS (1898–1963) – romancier, poet, profesor universitar, medievist, critic literar, eseist, teolog laic şi apologet creştin – a fost unul dintre marii intelectuali ai secolului XX. A predat, între 1925 şi 1954, literatura engleză la Universitatea din Oxford (Magdalen College), precum şi, din 1954 până în 1963, literatură medievală şi renascentistă la Universitatea din Cambridge.

Evenimente

Editura Humanitas pe Social Media

contact