Victor Ieronim Stoichiţă

VICTOR IERONIM STOICHIȚĂ s-a născut la Bucureşti, la 13 iunie 1949. Studii universitare la Bucureşti, Roma (licenţă în istoria artei) şi Paris (doctorat de stat). A fost asistent la Catedra de istoria şi teoria artei a Academiei de Arte Frumoase din Bucureşti (1973–1981) şi la Institutul de Istorie a Artei al Universităţii din München (1984–1990). A fost profesor invitat la diferite universităţi, printre care Sorbona (1987), Göttingen (1989–1990), Frankfurt (1990), Harvard (2005–2007), precum şi la Collège de France (2008). A fost de asemenea cercetător asociat la diferite instituţii de cercetare (Institute of Advanced Study/Princeton, The Getty Center/Los Angeles; Wissenschaftskolleg zu Berlin; Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte/Roma; Center for Advanced Studies in Visual Arts/Washington). Din 1991 este profesor la Universitatea din Fribourg (Elveţia). În februarie 2007 a primit titlul de doctor honoris causa al Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, iar în 2011 cel de doctor honoris causa al Universităţii Catolice din Louvain. Din 2012 este membru al Academiei Naţionale Italiene („Dei Lincei“), iar din 2014 membru al Academiei Europene. În 2014 a fost titularul Catedrei anuale a Muzeului Luvru şi i-a fost conferit titlul de „Chevalier des arts et des lettres“ al Republicii Franceze.

Scrieri: Simone Martini, Meridiane, 1975; Ucenicia lui Duccio di Buoninsegna, Meridiane, 1976; Pontormo şi manierismul, Meridiane, 1978 şi Humanitas, 2008; Mondrian, Meridiane, 1979; Georges de La Tour, Meridiane, 1980; Creatorul şi umbra lui, Meridiane, 1981 şi Humanitas, 2007; L’instauration du tableau. Métapeinture à l’aube des Temps Modernes, Méridiens-Klincksieck, Paris, 1993; (trad. rom. Meridiane, 1999; Humanitas, 2012); Efectul Don Quijote, Humanitas, 1995; Visionary Experience in the Golden Age of Spanish Art, Reaktion Books, Londra, 1995 (trad. rom. Humanitas, 2011); A Short History of the Shadow, Reaktion Books, Londra, 1997 (trad. rom. Humanitas, 2000, 2008); Goya. The Last Carnival (în colaborare cu Anna Maria Coderch), Reaktion Books, Londra, 1999 (trad. rom. Humanitas, 2007); Ver y no ver, Siruela, Madrid, 2005 (trad. rom. Humanitas, 2007); The Pygmalion Effect: from Ovid to Hitchcock,The University of Chicago Press, Chicago, 2008 (trad. rom. Humanitas, 2011); Efectul Sherlock Holmes. Trei intrigi cinematografice, Humanitas, 2013; L’image de l’Autre. Noirs, Juifs, Musulmans et „Gitans“ dans l’art occidental des Temps Modernes, Hazan, Paris, 2014; Oublier Bucarest. Un récit, Actes Sud, Arles, 2014.




De acest autor:

1
Imaginea Celuilalt
Negri, evrei, musulmani și țigani în arta occidentală în zorii epocii moderne, 1453–1600

„Diferența există, alteritatea se construiește. Iată primul postulat pe care se întemeiază această carte. Celălalt nu există în absența Aceluiași și termenii sunt, evident, reversibili....detalii

2
Despărţirea de Bucureşti
O povestire

Cu Despărţirea de Bucureşti, cunoscutul istoric de artă Victor Ieronim Stoichiţă îşi face debutul strălucit în proza literară, evocând, într-o „povestire“ scrisă la persoana întâi, viaţa din România deceniilor şase şi şapte ale secolului trecut, lumea în care generaţia naratorului anonim şi-a petrecut copilăria şi tinereţea....detalii

296 pagini

in: Humanitas

Disponibil cu 39 lei

in libhumanitas.ro

3

0 pagini

in: Humanitas

Disponibil cu 27.2 lei

in libhumanitas.ro

4
Cum se savurează un tablou și alte studii de istoria artei

„Știm de mult timp că opera de artă este un obiect de plăcere. Paginile ce urmează nu-și propun totuși să dea rețete privitoare la «degustarea» unei opere de artă. Ele au o țintă mai degrabă polemică: se îndoiesc de posibilitatea de a «savura» un tablou în absența «înțelegerii» sale....detalii

300 pagini

in: Humanitas

Disponibil cu 40.46 lei

in libhumanitas.ro

6
Efectul Sherlock Holmes
Trei intrigi cinematografice

„Această carte, continuare a celei intitulate Vezi?...detalii

7
Instaurarea tabloului
Metapictura în zorii Timpurilor Moderne

„Această carte consacrată apariției tabloului a fost scrisă pe vremea dispariţiei sale. Este vorba desigur, în primul rând, de consecinţa unui anume Zeitgeist care face în aşa fel încât tensiunile, întrebările şi obsesiile ce străbat creaţia artistică a unei epoci să-şi găsească pandantul în discursul istoric al aceleiaşi epoci....detalii

504 pagini

in: Humanitas

Disponibil cu 56.84 lei

in libhumanitas.ro

8
Experienţa vizionară în arta spaniolă a Secolului de Aur

„Cartea de faţă abordează, într-o perspectivă interdisciplinară, la încrucişarea dintre istoria artei şi istoria religiilor, marea problemă a «reprezentării nereprezentabilului»....detalii

9
Efectul Pygmalion. De la Ovidiu la Hitchcock

„Conform unui vechi mit, Pygmalion, un sculptor grec, s-a îndrăgostit de propria operă, o femeie de fildeş. Mărinimoşi, zeii au însufleţit-o, iar sculptorul ar fi trăit cu ea ani îndelungaţi. ...detalii

10
Scurta istorie a umbrei

O veche legenda povestita de Pliniu cel Batran ne vorbeote despre o fata din Corint pe care dragostea ar fi ajutat-o sa inventeze pictura....detalii

11
Pontormo si manierismul
Sambata a plouat toata noaptea si jumatate din zi. Luni a plouat toata ziua: zguduituri furioase si tunete mari si fulgere...; m-am sculat dar vazand apoi ca e frig si vant m-am intors in pat unde am ramas pana la ora 18; joi dimineata m-am sculat devreme si vazand o vreme atat de urata, vant si frig, n-am lucrat si am ramas acasa......detalii
12
Vezi?
Despre privire in pictura impresionista

"Impresionismul este considerat in mod unanim ca prima revolutie a artei moderne, in opozitie cu arta academica. O revolutie care a constat mai intai de toate in 'factura picturala', idee care, desi contine un sambure de adevar, este mult prea simplista. Aceasta carte propune o alta lectura a aparitiei picturii moderne....detalii

13
Ultimul carnaval
Goya, Sade si lumea rasturnata
Subiectul prezentei carti il constituie imaginarul la sfarsit de veac. Nu sfarsitul secolului al XX-lea -- alte lucrari au abordat acest subiect in vartejul trecerii intr-un nou mileniu. Sfarsitul de veac tratat de aceasta carte nu este un sfarsit oarecare, ci acela care a fost martorul pieirii unei lumi si al nasterii alteia....detalii
14
Creatorul si umbra lui
"A gandi, a scrie si a vorbi, la sfarsitul anilor '70 si inceputul anilor '80 in Romania, despre pictura venetiana, despre melancolia lui Georges de La Tour, despre cartea de pictura a calugarilor de la Athos sau despre patratele magice ale lui Mondrian iradia o anumita aura subversiva....detalii
15
Scurta istorie a umbrei
Insasi nasterea artei, in perspectiva antichitatii grecesti, se leaga de umbra: este momentul in care, pentru prima data, umbrei unui om, lasata pe un perete, ii e trasat conturul pentru a imortaliza forma siluetei. Victor I....detalii
16
Efectul Don Quijote. Repere pentru o hermeneutica a imaginarului european
Obisnuiti sa privim opera de arta fie ca pe o banala oglindire a lumii noastre, fie ca pe o lume paralela de forme savant alcatuite, pierdem adesea din vedere tocmai misterul participarii noastre la crampeiul de viata care ne este infatisata....detalii

Comentarii

Publică un comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.